söndag 25 augusti 2019

Jaktanlagsprov i Finland

Dottie tillsamans med mig och dommaren Sari Vottonen. 
Dottie kan nu titulera sig som NUCH  FINUCH  RLDN SEVCH Bogaloo's Hungry Heart. 
Min fina och duktiga Dottie 💖



Igår var det dags för att delta på jaktanlagsprovet som jag anmält oss till i Pötyä, Finland. Resan dit hade gått bra men det går ju lätt att resa när man har trevligt sällskap! Både Malin och jag som rest tillsammans var mycket pirriga när det var dags.

När vi kom fram var det dags att anmäla sig samt visa vaccinationerna. Sen var det dags före en genomgång av hur det skulle gå till. Genomgången var på finska och jag som inte kan någon finska alls förstod såklart inte ett ord. Men jag fick den information jag behövde på engelska i stället. Vår domare pratade bra engelska och det underlättade såklart.

Första momentet var spår. Det var ett släpspår med fasan i mycket svår terräng. Spåret var 120 meter långt. Dottie spårade på fint trots den mkt svåra terrängen.
Midas fick lite lättare terräng men absolut inte någon svensk tallskog här inte. Även han spårade mycket fint.

Del två var söket.  Dottie fick söka på ett hygge med mycket håligheter och ris. Men hon sökte aktivt trots att det var varmt både före och efter skott.

Midas fick söka i skog. Men av någon anledning gick han inte ut tillräckligt långt utan höll sig mest vid mig och fick därför inte godkänt på detta momentet.

Sista momentet var vattenapportering som skulle göras i en tjärn med fin strand. Dottie var först ut. Hon var ivrig att få gå i efter apporten men valde att simma upp på en annan kant som var närmre strandkanten än där jag stod. Jag fick jobba en del då Dottie var tvungen att gå i ett djupt dike för att lämna apporten till mig. Men till slut och inom tiden kom hon med apporten och lämnade den i handen.

Midas är duktig på apportering i vatten men avlämningarna sitter inte riktigt. Men perfekta avlämningar krävs inte för att bli godkänd så länge man kan ta apporten torrskodd. Midas hoppade villigt i simmade fint ut. Tog apporten utan att fundera och vände genast och simmade mot stranden. På land fick jag apporten av honom i handen.

Efter en stunds väntan och lite lunch var det dags att äntligen få resultat och kritik på varje moment. Kritiken var ju på finska så jag vet tyvärr inte vad det står. Men jag ska se till att kritikerna blir översatta.

Efter en stund var de äntligen framme vid Dottie i listan och vi skulle få veta om hon var godkänd eller ej. Domaren läste upp kritiken på finska och jag hade inte en aning om åt vilket håll det lutade.
Så när domaren läst klart log hon och det var dags för mig att gå fram och ta emot kritiken. Då förstod jag att hon var godkänd. Domaren höll då upp en championatrosett och berättade för alla att Dottie nu även blev utställningschampion i Finland innan hon räckte över rosetten till mig. Dottie hade ju tre cert i Finland sedan tidigare och ett stort cert i Norge så nu blev hon champion i både Norge och Finland.

Midas blev inte godkänd då han inte blev godkänd på söket.  Synd sa domaren då hon tyckte att han gjorde de andra bitarna så bra. Jag är mycket nöjd med båda mina hundar. De gjorde bra ifrån sig och Midas är ung och har framtiden för sig.

Båda Malin's hundar blev godkända, stort grattis igen!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar